ER, AR en VR in productontwikkeling kunnen veel tijd en geld besparen.
Kan mijn product doen wat het moet doen en zullen klanten het kopen? Het antwoord op deze vraag bepaalt het succes of falen van een marktintroductie. Het probleem is dat we het antwoord voor de productlancering niet weten. Maar in plaats van dure prototypes van auto's, apparaten of machineonderdelen te bouwen, kunnen bedrijven in een vroege ontwikkelingsfase virtuele modellen gebruiken.
Hiermee kunnen ze bepalen of een nieuw product qua uiterlijk en bediening aantrekkelijk is voor klanten. Hiervoor ontwikkelen onderzoekers van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) nieuwe methoden en processen die in de praktijk worden toegepast bij ontwikkeling en onderwijs.
In de auto-industrie wordt vaak tien procent van het totale ontwikkelingsbudget gebruikt voor de productie van prototypes. Dat kan al snel oplopen tot vele miljoenen euro’s. ” Wetenschappers van het Institut für Produktentwicklung (IPEK) aan het KIT willen die inspanning verminderen met Extended Reality (XR). Het gaat om computertechnologieën die virtuele componenten toevoegen aan de fysieke omgeving (augmented reality, AR) of ze volledig vervangen (Virtual Reality, VR).
XR-technologieën maken het in alle ontwikkelingsfasen gemakkelijker om producten aan te passen aan de wensen van de klant en de marktvereisten. Fysiek-virtuele prototypes kunnen ontwikkelingstijd en kosten besparen en fouten voorkomen die vaak pas in latere ontwikkelingsfasen worden herkend.
Een voorbeeld is het fotorealistische driedimensionale model van een racefiets dat kan worden bewerkt op een tablet. De ontwerper kan met één klik het ontwerp van de wielen, het frame of het zadel veranderen. Zelfs subtiliteiten zoals de kleur en mate van glans van de zadelpen of de structuur van de stoelbekleding zijn met slechts een paar klikken op het scherm te veranderen. Zelfs fotografische verschijnselen zoals reflecties op de behuizing veranderen over verschillende ontwerpvarianten en worden aangepast aan de echte kamerverlichting.
Veel ingenieurs weten niet eens wat er al mogelijk is met AR en VR. Game-ontwikkelaars hebben de wetenschap laten zien hoe ze deze technologie moeten toepassen. Moderne, klantgerichte productontwikkeling mislukt vaak door inconsistent datamanagement in de betrokken afdelingen of partnerbedrijven en het daaruit voortvloeiende gebrek aan consistentie.
"We kunnen de oplossingen van de 21e eeuw niet ontwikkelen met behulp van de methoden van de 20e eeuw", aldus het KIT. Engineering zou aanzienlijk kunnen profiteren van de nieuwe technologieën en methoden. Dat geldt ook in pandemische situaties omdat ze contactloze cross-locatie werk mogelijk maken.
Foto: Laila Tkotz, KIT